22.květen

ENERGY DRINKY - JSOU ZDRAVÉ A VHODNÉ DO DIETY?

posted by Aleš Lamka

Energy drinky – jsou opravdu tak nezdravé? 

Spousta z nás, věřím, že téměř většina vyzkoušela nějaký energy drink. Zní to lákavě. Energy drink. Budu se cítit energičtější, silnější, nabuzenější. Ať už je na to naše chuť kvůli špatnému stravování, špatnému spánku, příliš mnoho práce a špatné regeneraci nebo blbé náladě a motivaci. Chceme nějakou zkratku, nějaký zázračný nápoj, po kterém lusknutím prstů budeme na nohách a bude vůle makat! Kéž by to tak fungovalo a kéž by to bylo bez nějakých vedlejších účinků. Hodně lidí energy drinky využívá, hodně jich je také zneužívá a trochu to přehání. Jsou energy drinky zdravé anebo nám mohou dlouhodobě ubližovat?


Co je energy drink

Žádné produkty nejsou úplně stejné, ale většina z nich stojí na základních a oblíbených složkách, které jsou studiemi prověřené a ví se, že mají nějaký pozitivní vliv na lepší a větší energii.


Některé studie pak ukazují, že kombinace některých látek dohromady může mít trochu jiné účinky. Například některé studie prokázaly, že taurin s kofeinem dohromady může snížit energii a způsobovat větší bolesti hlavy nežli konzumace kofeinu samotného.

 

Kofein

Kofein je hlavní a nejrozšířenější stimulant. Nejběžnější dávka je 150 mg. Přibližná hranice bezpečné denní dávky je okolo 400 mg na den. Hranice se může lišit dle jedince podle jeho kondice, zdraví a případných srdečních problémů. Dávejte pozor, že se často kofein nachází v preworkoutech, energy drincích, kafích, coca cole. Guarana je také zdroj kofeinu.

Příliš vysoké dávky mohou způsobovat srdeční arytmie, bolesti hlavy, úzkost, problémy se spánkem, snížení citlivosti na inzulin nebo zvýšený tlak.

Mezi pozitivní účinky lze zařadit vyšší adrenalin a kortizol což může pomoci hubnutí a agresivnějšímu výkonu a větší síle. Lepší ukládání glykogenu do krve, zvýšení testosteronu, zvýšení tréninkové kapacity, prokrvení, rychlejší metabolizmus, termogeneze, snížení únavy.

 

Cukry

Samotné cukry nezvyšují srdeční rizika a neztloustneme kvůli nim. Kvůli jejich přehnanému příjmu společně s dalším jídlem ale navyšujeme kompletně příjem energie za den a kvůli tomu tloustneme. Tloustnutí zvyšuje rizika srdečních problémů, problémy s cukrovkou, metabolické poruchy a špatná játra.

 

Co tedy víme?

Je třeba věnovat pozornost přednostně na kardiovaskulární systém. Kofein ovlivňuje cévy, které přímo ovlivňují srdce. Obecně se díky studiím věří, že energy drinky krátkodobě zvyšují práci srdce a snižují přívod krve do mozku. Tento efekt je přednostně způsoben kofeinem, cukry a taurinem.


Některé případy jsou spojovány s otravou systému, ale to většinou bývá přednostně kvůli kombinaci s alkoholem a nebo příliš velkým dávkám.

 

A co umělá sladidla?

Aspartam – Abychom dosáhli dávek, které způsobovaly rakovinu myším v jedné studii, museli bychom vypít přibližně 2000 plechovek coly každý den.

Sacharin – Studie nepotvrdily na lidech zvýšený výskyt rakoviny.

Sukralóza - Studie nepotvrdily na lidech toxické účinky.

Acesulfam-K – Desítky studií potvrdily zdravotní nezávadnost.

 

Kdo je v riziku?

Těhotné ženy, které konzumují více jak 400 mg kofeinu za den mají o 11 % vyšší šanci na potrat.

Děti riskují kvůli menšímu tělu a vyššímu účinku. Nejsou zkušení, aby dokázali ovládnout vzrušení a nabuzení a mohou se kvůli špatné kontrole poranit.

Velmi malí anebo podvyživení jedinci budou muset konzumovat menší množství kofeinu, než běžný člověk.

 

Jsou tu nějaké benefity?

Studie prokázaly při rozumné konzumaci kofeinu zvýšení soustředění, silového výkonu, výdrže a schopnosti vykonat efektnější déle trvající výkony.

 

Závěr

Pokud budeme energy drinky konzumovat v rozumné míře a využijeme jejich potenciál pro krátkodobé zlepšení energie či výkonu, nehrozí nám žádná rizika. Neměli bychom ale přehánět dávkování, neměli bychom energy drinky kombinovat s alkoholem a měli bychom se jim vyhnout, pokud se po nich cítíme špatně a začínají se projevovat některé negativní účinky. Pro těhotné ženy a děti konzumace kofeinu není doporučena.

Video přikládám ZDE


Studie, ze které jsem čerpal:

https://examine.com/nutrition/are-energy-drinks-bad-for-you/


KOMENTÁŘE

Buď první, kdo přidá komentář!

NAPSAT KOMENTÁŘ