03.listopad

MÁŠ DOBROU NEBO ŠPATNOU GENETIKU ???

posted by Aleš Lamka

Výrazné partie – Spousta lidí má klasicky slabé partie. Často to bývají lýtka, krk, předloktí či jiné nepoměry na těle – vždy je to jasně vidět. Pokud jste rovnoměrně udělaní, můžete se považovat za šťastlivce s dobrou genetikou. Já osobně zde moc nevynikám. Má malá lýtka a malé ruce (1) vynikají.

Dobrá struktura kostí, délka svalů, úpony – Občas se můžeme zastavit u člověka, který vyniká na první pohled. Okamžitě vás zaujalo něco, čím vyčnívá. Vypadá tak, jak by měl. Všechny svaly sedí správně, všechno vypadá přirozeně. Má úzký pas, široká ramena, plné, rovnoměrné svalstvo. Žádné chyby. Často se stává, že má člověk široký pas, krátké bicepsy, větší jednu či druhou stranu. S těmito věcmi bohužel už pak moc věcí udělat nelze. Můj krátký levý biceps (2), menší pravá noha mně to kazí. Na druhou stranu bych řekl, že úzký pas a široká ramena nejsou špatná věc.

Náchylnost ke zranění – Často slýchám: Mě bolí kolena, bolí mě ramena, bolí mě krk, krční páteř, bedra, lokty, zápěstí. Pořád něco není tak, jak by mělo. Pokud tomu tak je, logicky nemůžete cvičit na plno a využít svůj maximální potenciál pro svalový růst. Neustále se musíte něčím omezovat a nikdy to nebude ono. Nedej bože, že se stává i něco horšího a musíte být doma týdny, měsíce bez cvičení. Klep klep, zde mám zatím obrovskou výhodu a nemám žádné problémy.


Reakce na zátěž – Někteří prostě zvedají a rostou lehce. Například mají více rychlých svalových vláken, které mají větší potenciál pro svalový růst. Nebo mohou mít větší počet svalových vláken, což je lepší potenciál pro růst. Holt genetický potenciál pro lepší růst, věřím, že se chápeme. Někomu holt od matky přírody bude dovoleno nabrat více svalové hmoty lehčím postupem, než druhým.

Odolnost proti bolesti – Dokážete se zakousnout a prostě přidat dalších 5 opakování za hranici selhání. Sám vidím na vlastní oči, že to někdo vzdává dřív, než by mohl. Tolerance na bolest je menší a je pravděpodobně mozkem donucen přestat. V extrémním vyhecování pak člověk zjistí, že opravdu ještě kapacita pro další opakování byla. Díky lepšímu prostoru pro další opakování navíc a posunutí hranice selhání je větší prostor pro svalový růst díky lepší stimulaci. Zde se považuji za obdařeného. Vždy se umím pořádně zakousnout, div mi nevypadnou oči z důlku. Viz můj výkon na squat madness (3). Přes 80 opakování na dřepy s vlastní vahou.

Metabolismus – můžeš jíst, svaly rostou, forma stále dobrá. Kdo by to nechtěl, že. Existují lidé, kteří si opravdu mohou dovolit nedržet jídelníček a nebo opravdu jíst o mnoho více, než ostatní a budou vždy vypadat hubenější a svalnatější. Nemusí řešit rychlé či pomalé sacharidy, množství tuku, kvalitu a rychlost vstřebání nebo rozložení po celý den. Kéž bych do této party (4) patřil…

Alergie na jídlo, problémy s trávením – Najdou se tací, kteří bohužel nemají na výběr a musí velmi pečlivě hlídat stravu. Musí si dát pozor například na lepek, laktózu, množství sacharidů, či tuků. Pokud to nedělají, tak kromě zlé formy přijdou na řadu díky špatnému trávení střevní potíže (5), špatná nálada, regenerace a síla. To člověka dokáže hodně omezit jak na výsledcích, tak psychicky. Já osobně miluji variabilitu a naštěstí si až na malé výjimky mohu dovolit konzumovat téměř vše.

Rozložení tuků po těle – Jistě často slyšíte: "Mně se tuk drží na břiše a ostatní partie jsou hubené." To je velmi častý případ u mužů. Tato oblast společně se spodkem zad jde vždy naposled. U žen to bývají boky a hýždě. Někdo dokáže mít rovnoměrně rozložený tuk na těle a dokáže bez větších problémů bez nutnosti stáhnout pěkně vše po celém těle. Ostatní pak musí zajít do extrémů, když v polovině diety jsou ruce, ramena a hrudník žilnaté a okolo středu těla jsou ještě zásoby tuku na zimu. Většinou pak přijde ztráta svalové hmoty v oněch dobře vyrýsovaných partiích, protože je nutné zajít do extrému, aby se dorýsovaly i problémové partie. Já vždy vypadám v polovině diety na vrchu těla hotově a nohy jsou stále v největším objemu (6).

Schopnost regenerace – Někteří lidé dokáží regenerovat rychleji než druzí. Někdo se může zničit v tréninku s objemem 20ti sérií a za 3 dny již budou jeho svaly uzdravené a připravené na další zátěž. Někdo druhý může po stejném tréninku trpět i 7 dní. Je to dost ovlivnitelné stravou a zkušenostmi jedince, ale jako vždy, někteří se druhým bohužel nevyrovnají a vždy budou regenerovat lépe, či hůře. Ti, co budou mít problém budou mít častěji horší náladu, méně energie na cvičení, nebudou se tak zlepšovat a budou muset častěji zařazovat deloady. Řekl bych, že zde patřím k té šťastnější skupině. Regeneruji velmi dobře. To neznamená ale to, že bych to flákal. (7) Vždy se snažím spát, jíst, protahovat a foam rollerovat na maximum.

Vůle, výdrž, poctivost – Už jste mysleli že to neřeknu a že je to všechno, správně? V tomto sportu je tento bod jedním z nejdůležitějších. Je to sport nebo cesta, které musíte dát všechno. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a po dlouhé roky. Nesmíte dělat chyby, nesmíte vynechat. Den za dnem, rok za rokem. Tohle je část, kterou spousta lidí nezvládne. Často si člověk řekne, že některé jídlo vynechá kvůli rodinné oslavě. Vynechá trénink kvůli páteční pařbě. Půjde do hospody na pořádný cheat meal. Odjede na dovolenou. Nebude vstávat, protože je unavený. Nemá náladu na trénink, protože musí pracovat a nebo se věnovat něčemu jinému. Mohl bych pokračovat do nekonečna. Velmi často je tu u většiny lidí vždy něco, na co se vymluví a co je bohužel postupně bude posunovat dozadu oproti lidem, kteří tomu opravdu dají všechno. V tomto bodu bohužel vynikám. Proč bohužel? Sice jsem se díky tomu dostal dál, než by kdo řekl. Na druhou stranu jsem často nepříjemný, nebyl jsem na spoustě rodinných akcí a přátel velmi rapidně ubylo. Dokázal bych je spočítat na jedné ruce.

 

Tak jakou genetiku máte vy? Vždy to není nejjednodušší, ale hlavní je najít svoje přednosti a ty využít na maximum!!

Držím všem palce v jejich cestě, ať bude jakkoliv náročná. Přeji mnoho štěstí a úspěchů.

Ať to roste bando superhumanů! Pokud byste potřebovali pomoct s jídelníčkem, tréninkem a celkovým začátkem ve vaší cestě – jsem tu pro vás. (8)


Video k tomu článku přikládám ZDE

 

 

1 - Https://www.youtube.com/watch?v=NYFnN0zCj0k

2 - https://www.youtube.com/watch?v=IG9Q1d9Sf5g

3 - https://www.youtube.com/watch?v=UN3ZSOLAKsY

4 - https://www.youtube.com/watch?v=fWo9_MYXeMg

5 - https://www.youtube.com/watch?v=8JjKOvqI9Go&t=1s

6 - https://www.youtube.com/watch?v=UuH_5ZfYM54

7 - https://www.youtube.com/watch?v=qteTqDYXX8Q

8 - https://www.youtube.com/watch?v=pZvhGjX9LUw

 

KOMENTÁŘE
V
Vojtech | 04. 11. 2017

Aleši, velký respekt za takový videa. Děkuju

ODPOVĚDĚT
NAPSAT KOMENTÁŘ