13.březen

BÍLKOVINY VE STRAVĚ pt.1 | ŽIVOTNÍ FUNKCE A AMINOKYSELINY

posted by Aleš Lamka

Proteiny

Proteiny jsou základní látka pro lidské tělo. Jsou základní stavební blok lidské svalové buňky a dokáží také sloužit jako zdroj energie. Když začne tělo štěpit proteiny jako energii, jsou stejně kvalitní a výživné jako sacharidy – tedy 4 kcal na 1 gram proteinu.

Jeden z nejdůležitějších klíčů, jak proteiny dělit, je pomoci aminokyselin. V průběhu trávení jsou proteiny rozloženy v našem žaludku na menší polypeptidové řetězce a následně se vstřebávají dál.

 

Esenciální aminokyseliny

Jsou tu esenciální aminokyseliny, které musíme jako lidé do sebe dostat, abychom předešli úmrtí.

·         phenylalanine

·         valin

·         threonin

·         tryptophan

·         methionin

·         leucin

·         isoleucin

·         lysin

 

Neesenciální aminokyseliny

Aminokyseliny, které si tělo umí vytvořit samo a dokážeme bez jejich konzumace přežít.

·         alanine

·         asparagin

·         glutamin

·         serin

·         arginin

·         cystein

·         glycin

·         glutamin

·         prolin

·         tyrosin


Představíme si vlastnosti jednotlivých aminokyselin 

Glycin – Štěpí DNA na tvorbu dalších aminokyselin.

Jedna ze tří důležitých aminokyselin na ovlivnění metabolismu.

Alanin – Důležitý zdroj energie pro svaly, ovlivňuje metabolizmus cukrů, oddaluje selhání při cvičení, zlepšuje imunitu.

Valin – Jedna z nejdůležitějších aminokyselin pro budování a regeneraci svalové hmoty (součást BCAA).

Leucin -  Podporuje regeneraci kůže, kostí i svalů (součást BCAA).

Isoleucin -  Potřebná aminokyselina pro syntézu hemoglobinu a podporu regenerace svalové hmoty (součást BCAA).

Prolin – Důležitý pro pevnost kostí, šlach a úponů. Podporuje zdraví srdce.


Phenylalanin – Důležitý pro nervový systém, podporuje mysl, paměť a učení.

Tyrosin – prekurzor dopaminu, adrenalinu. Zvyšuje energii, koncentraci a snižuje depresi. Pomáhá správné funkci štítné žlázy.

Tryptophan – Důležitý pro správné vylučování serotoninu. Efektivnější spánek. Snižuje deprese, bolesti hlavy a migrény. Stimuluje růstový hormon.


Serin – Jeden ze tří nejdůležitějších glykogenických aminokyselin společně s alaninem a glycinem. Udržuje stálou hladinu cukru, posiluje imunitu.

Threonin – Potřeba pro formování kolagenu. Pomáhá proti ukládání tuků v játrech.

Cystein – Chrání proti radiaci a ultrafialovému záření. Bezpodmínečně nutný pro růst a regeneraci kůže, detoxikuje.

Methionin – Antioxidant, který pomáhá rozkládat tuky a redukuje degeneraci svalů.

Asparagin – Jeden ze dvou hlavních neurotransmiterů, který se stará o nabuzení, vzrušení a podráždění.

Glutamin – Udržuje stabilní cukr v krvi. Pomáhá svalové síle a výdrži.


Lysin – Komponent svalového proteinu, potřebný pro syntézu enzymů a hormonů. Zdravý nervový systém.

Arginin – Jeden ze dvou hlavních neurotransmiterů, který se stará o nabuzení, vzrušení a podráždění. Pomáhá zlepšovat výdrž, zlepšuje průtok krve, detoxifikuje, snižuje vyčerpání.

Histidin – Nachází se ve vysokých konzistencích hemoglobinu. Léčí anémii a artritidu.


Aspartát – Zlepšuje výdrž a chrání játra, DNA a metabolizmus. Pomáhá imunitě.

Kyselina glutamová – neurotransmiter který je součástí syntézy DNA.

 

 Některé proteiny obsahují lépe a více kompletní aminokyselinové spektrum, než některé ostatní potraviny. Vždy bychom měli projet internet, udělat podrobnější vlastní výzkum a být si jistí, že tělu dodávám přesně to, co potřebuje.

 Zde se již můžeme rozejít na několik táborů podle toho, kdo čemu věří

 Kompletní aminokyselin jiné spektrum se nachází přednostně ve zvířecích zdrojích jako je například maso, ryby, vejce, sýry .. také ale v různých zrnech, zelenině a například i oříšcích. I vegani dokáží ve správných kombinacích rostlinných zdrojů do sebe dostat potřebné množství všech aminokyselin, aniž by se nějak ohrozili ve zdraví.

 

Funkce proteinů v těle

Proteiny jsou v těle stejně důležité jako například vzduch a voda. Bez nich prostě nedokážeme fungovat. Nacházejí se přednostně ve svalech, na což se zde chceme a budeme v dalších dílech zaměřovat přednostně. Najdeme je také ale i v orgánech, ve vlasech, v kůži a například jsou používány i v membránách. Jsou klíčové pro správné funkce těla, pro jejich růst, regeneraci a obnovu.

Když se rozkládají, určují a ovlivňují různé hormonální odezvy v našem těle, imunitu, opravy, formování krvinek a další funkce pro náš život.

 

V dalším článku a videu si rozebereme další informace, které by se nám mohli hodit!

Video přikládám ZDE

 

KOMENTÁŘE
L
Lukáš Koranda | 17. 03. 2018

TY VADO! Hodně slušné, přehledné, nabyté informacemi...jen tak dál, moc se mi to líbí!

ODPOVĚDĚT
D
DB | 14. 03. 2018

Myslel energetickou hodnotu ty blbe!

ODPOVĚDĚT
T
Tomáš Černý | 13. 03. 2018

Je omyl napsat, že bílkoviny jsou super zdroj energie a stejně výživné jako sacharidy. Při přeměně bílkovin na energii se (narozdíl od sacharidů) tvoří odpadní látky, které se ukládají ve střevech a hnijí. Pro tělo je nejlepší jíst pouze optimální poměr bílkovin, a rozhodně jimi nenahrazovat sacharidy!!!!

ODPOVĚDĚT
NAPSAT KOMENTÁŘ