18.listopad

HLÍVA ÚSTŘIČNÁ

posted by Lukáš Novotný

HLÍVA ÚSTŘIČNÁ a její zdravotní benefity

Nutriční hodnoty:
Hlíva je nízkokalorická houba (100 gramů odpovídá přibližně 36 kaloriím) s dobrým poměrem tuků, bílkovin a vlákniny. Není tak divu, že je oblíbená i v redukčních dietách.

Bílkoviny: 3 g

Sacharidy: 5 g

Tuky: 0,93 g

 

Najdete v ní ale především spoustu zdraví prospěšných látek:

Polysacharidy beta-glukany, terpeny, statiny.

Vitamíny B1, B2, B3 (niacin), B5 (kyselina pantothenová), B6, B7 (biotin), B9 (kyselina listová), C, D.

Stopové prvky a minerály, především selen, měď, draslík, zinek, fosfor, železo a hořčík.

 

Léčivé účinky hlívy ústřičné:

1.       Posiluje imunitu

Hlíva je naprosto nabitá užitečnými látkami, minerály a vitamíny, které organismus potřebuje pro pevné zdraví a silnou imunitu.

Především obsahuje důležité beta-glukany, polysacharidy se širokým polem působení. 

2.       Antioxidační účinky

které tak zpomalují proces stárnutí.  

3.       Zvyšuje tvorbu červených krvinek

zvyšuje tvorbu červených krvinek. Velkou zásluhu na tom má vysoký obsah kyseliny listové. 

4.       Snižuje krevní tlak, cukr v krvi a cholesterol

Díky obsahu beta 1,3 d-glukanu působí hlíva příznivě na snižování hladiny cholesterolu a tuků v krvi. Doporučená denní dávka k regulaci hladiny cholesterolu je 3–9 gramů usušených plodnic Hlívy ústřičné v prášku nebo 30–90 gramů čerstvých plodnic přidaných do nějakého pokrmu. Blahodárně působí také na průchodnost cév a chrání tak naše srdce.

Už v roce 1993 přišli se studií výzkumníci z Bratislavy, kdy u testovaných potkanů došlo ke snížení hladiny glykémie a zlepšení cholesterolu nejen v krvi, ale také v játrech.

Snížení cholesterolu pak potvrdila i japonská studie z roku 2003. Zvýšený cholesterol potkanů se stabilizoval, zatím co potkani s nezvýšenou hladinou cholesterolu zůstali beze změn.

Třetí studie (Bangladéš, 2007) byla ve formě klinických testů, prováděných na 89 pacientech s cukrovkou. Po 24 dnech dokázala hlíva u pacientů snížit krevní tlak, krevní cukr, celkový cholesterol a triacylglyceroly. Výsledek se následně potvrdil při pozastavení užívání hlívy.

Hlíva by však mohla pomoci i se snížením cholesterolu v játrech při nadměrném pití alkoholu. Alespoň to tvrdí další bratislavská studie na syrských křečcích z roku 1991.

Česká studie z Univerzity Karlovy (1997) předložila podobné výsledky, co se týče snížení cholesterolu v játrech, a navrhla tak hlívu jako možnou prevenci a léčení aterosklerózi (kornatění tepen). 

5.       Působí proti bakteriím, plísním a virům

Antibakteriálními, antimykózními a antivirovými účinky se vykazují u spousty hub – a ani u hlívy tomu není jinak.

Podle italské studie měla hlíva pozitivní účinky dokonce na bakterie, jako je zlatý stafylokok, stafylokok epidermidis, pseudomonas aeruginosa a escherichia coli. 

6.       Působí na bradavice a další kožní onemocnění

Hlíva mimo jiné obsahuje látky, jako je vitamín B3 neboli niacin. Ten pomáhá organismu s ošetřením pokožky, a to ať už je podrážděná, zarudnutá nebo trpí na akné.

Podle slov Terézie Svátové, kterou jste mohli vidět v relaci Receptáře ve videu dole, hlíva pomáhá také na léčení a prevenci bradavic a o to více je tak užitečnější. 

7.       Potencionální účinky na rakovinové buňky

Hlíva je rovněž předmětem studií, zaměřujících se na zabránění nebo zpomalení růstu rakovinových buněk.

Podle japonské studie z roku 1997 dokázala hlíva zabránit vytvoření rakoviny močového měchýře u 7 z 20 potkanů. Měla tak 35% účinnost.

Další výsledky přinesla studie z Číny z roku 2000, ve které hlíva umožnila prodloužit život myším postiženým rakovinou.

Studie z Washingtonu (USA) zkoumala účinky 23 druhů hub na rakovinu prostaty, přičemž hlíva z nich fungovala zdaleka nejlépe. Výsledky navíc naznačily, že hlavní účinné látky v hlívě by mohly být především ve vodě rozpustné proteiny a polypeptidy.

Studie z univerzity v Nairobi (Keňa, 2008) pak zaznamenala zpomalení tvořících se karcinogenních buněk u testovaných myší.

Ve stejném roce byla publikována také laboratorní studie z Indianapolis (USA), ze které vyplývá, že má hlíva potenciál pomoci při rakovině prsu a rakovině tlustého střeva.

Po dvou letech tento tým předložil další studii, tentokrát na myších s rakovinou tlustého střeva, kdy hlíva dokázala zabránit zánětu vyvolaném rakovinou a dále zpomalit růst nádoru.

Na léčbu a prevenci rakoviny prsu se pak zaměřila i laboratorní studie z Arizony (USA), která rovněž předložila nadějné výsledky.

Testovaly se také imunomodulační účinky hlívy (Ukrajina, 2006 a Indie, 2006), které prokázaly další potenciál této užitečné houby.

Stále probíhá nespočet studií, které hlívu nadále zkoumají. V tuto chvíli však můžeme bez obav říci, že je výborným doplňkem potravy a užitečným prostředkem alternativní medicíny, jak dále dokládají tyto dvě studie.

 

Další věci s čím Hlíva může pomoci:

-         zrychlení metabolismu

-         posiluje žilní systém a působí jako prevence proti křečovým žilám

-         stabilizuje trávení

-         zmírňuje únavu

-         chrání před nemocemi srdce

 

Souhrn:

Konzumace hlívy díky obsahu polysacharidickému β-(1,3/1,6)-D-glukanu (pleuran) příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi, zvyšuje odolnost proti infekcím, zvyšuje i tvorbu červených krvinek mimo kostní dřeň. Má i účinky proti zánětlivým onemocněním, virovým, bakteriálním a plísňovým chorobám, proti hemeroidům, ekzémům, při léčení popálenin atd.

Hlíva je přírodním zdrojem látek ze skupiny statinů. Studie prokázaly že hlíva obsahuje 0,4–2,7 % statinů v sušině. Obsahuje i β-glukany, také terpeny, zejména pleurotin, který je antibiotickou a antitrombotickou látkou. V mnoha pokusech s konzumací sušené hlívy při dietě u zvířat byl zaznamenán úbytek cholesterolu.

 

 

Konzumace hlívy

Hlívu zakoupíte prakticky v každém obchodě se zeleninou a ovocem, případně můžete sáhnout po doplňcích stravy s hlívovými výtažky. Ty také obsahují speciálně vyextrahované beta-glukany, které povzbudí vaši imunitu mnohem více než několik kilogramů tepelně upravené nebo sušené hlívy.

A jak hlívu ústřičnou zařadit do svého jídelníčku? Velmi snadno! Skvěle chutná v polévkách, omáčkách, jako guláš, pečená v troubě se zeleninou nebo jen tak, pečená na kmíně nebo smažená jako řízek. Hlívu jde také naložit do octa nebo sušit.


Recepty:
Nějaké recepty můžete nalézt třeba zde:

https://homesteading.com/oyster-mushroom-recipes/

http://www.apetitonline.cz/recepty/8386-pecena-hliva-ustricna-s-kasi-z-brambor-a-celeru.html

https://www.recepty.cz/recept/falesna-drstkova-polevka-z-hlivy-ustricne-19174

https://www.toprecepty.cz/recept/37813-kremove-smetanove-rizoto-s-hlivou-ustricnou/

https://www.labuznik.cz/recept/gulas-z-hlivy-ustricne/


Zdroje použitých informací:

Diastyl.cz

Bylinkopedie.cz

Wikipedia

Spektrumzdravi.cz




 

 

 

KOMENTÁŘE

Buď první, kdo přidá komentář!

NAPSAT KOMENTÁŘ