07.únor

CO OBSAHUJE CIZRNA? V ČEM NÁM MŮŽE POMOCI?

posted by Lukáš Novotný

CIZRNA

 

Římský hrách neboli cizrna beraní patří mezi luštěniny. Má vysoký obsah bílkovin, díky čemuž ji ocení vegetariáni a vegani.

 

Co obsahuje cizrna?

Jako každá luštěnina obsahuje i cizrna stopové množství prvků jako jsou železo, mangan, vápník nebo i hořčík, které zlepšují pevnost pokožky a bojují s chudokrevností. Dále je cizrna skvělým zdrojem rostlinných proteinů, zinku, mědě, selenu, zinku a fosfátů. Z nenasycených mastných kyselin jde hlavně o omega 6, která napomáhá ke snížení LDL cholesterolu v krvi. Za zmínku stojí také právě bohatý obsah vitamínů B15, B12, B9, B6, A, B1, B2, B5, C, K a E.

 

Léčivé účinky cizrny 

Pomáhá zvýšit pocit nasycení, podporuje trávení, udržuje stabilní hladinu cukru v krvi, zlepšuje obranu proti chorobám a další. Cizrna je bohatá na vlákninu a bílkoviny, což napomáhá pocitu sytosti a tlumí bažení po jídle. Dalším pozitivem je zlepšení trávení díky vysokému obsahu vlákniny.

  • Vitamín E, který podporuje obranyschopnost organismu.
  • Mezi neobvyklé látky v luštěninách patří například izoflavony, které odborníci považují za látku bojující proti rakovinnému bujení.
  • Draslík, který cizrna obsahuje vyrovnává tlak v buňkách a působí na správnou srdeční činnost.
  • Častá konzumace této luštěniny pomáhá v prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním zvláště díky nenasycené mastné kyselině linolové, která zároveň snižuje cholesterol.
  • Zrna neobsahují lepek, což ocení celiaci při bezlepkové dietě.
  • V cizrně se také nachází látky cholin a kyselina listová, které společně ovlivňují správnou funkci nervového systému.
  • Pravidelná konzumace zlepšuje funkci střev a zamezuje zácpě, především protože se cizrna skládá z velkého množství vlákniny.
  • Vysoký obsah škrobu se po strávení přeměňuje na glukózu, což dodává tělu potřebnou energii.
  • Jako antioxidant může v těle působit kyselina pangamová neboli vitamín B12, který se ve velkém množství nachází právě v cizrně.

 

Kompletní nutriční hodnoty naleznete zde.

 

Zdroje:

https://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4326/2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25433109

http://www.spektrumzdravi.cz/lecive-potraviny/cizrna

 

 

KOMENTÁŘE

Buď první, kdo přidá komentář!

NAPSAT KOMENTÁŘ